مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

ساختار شکست کار

PMBOK ، ساختار شکست کار را اینگونه تعریف می نماید:

گروه بندی عناصر به شیوه‌ای مبتنی بر اقلام قابل تحویل که محدوده کل پروژه را تعریف و سازماندهی می‌نماید ؛ هر یک از سطوح پایینی نشانگر تعریفی دقیقتر از کار پروژه هستند . عناصر ساختار شکست کار چشم‌اندازی روشن از محصول نهایی پروژه و فرایند کلی آن را پیش‌روی ذینفعان و مدیر پروژه قرار می‌دهند.

ساختار شکست کار را می‌توان با استفاده مجدد از اجزای سایر ساختارهای شکست کاری که از پروژه های مشابه پیشین در دسترس هستند و یا به صورتی کاملا جدید تهیه نمود .

ساختار شکست کار به تدریج و با بررسی مکرر اهداف اجرایی پروژه ، معیارها و شاخصهای کارکردی / عملکردی ، محدوده پروژه و نیازمندیهای عملکرد فنی تکمیل می‌شود .

برای تهیه WBS باید به نکات زیر توجه کرد و در خصوص آن ها اندیشید:

·         در مورد اقلام و عناصر قابل تحویل بیندیشید . (چه چیزهایی باید تهیه شوند؟ نیازمندیها کدامند؟)

·         در مورد نحوه تولید اقلام و عناصر قابل تحویل بیندیشید (چه روشهایی؟ چه فرایندهای خاصی؟ چه کیفیتی؟ چه بازرسیهایی؟)

·         آیا چشم اندازی از محصول نهایی در ذهن شما شکل گرفته است ؟

·         چه کارهایی بایستی انجام پذیرند ؟

با توجه به این موارد گام­هایی که باید برای تهیه WBS طی شوند عبارتند از:

گام اول : محصول یا محصولات نهایی پروژه را مشخص سازید ؛ چه چیزی باید تحویل شود تا پروژه به موفقیت رسیده باشد ؟

گام دوم : اقلام قابل تحویل اصلی را تا سطحی از جزئیات که به منظور مدیریت و کنترل یکپارچه کار مناسب باشد تجزیه نمایید .

گام سوم :‌ ساختار شکست کار را تا آنجا بازنگری و ویرایش نمایید که ذینفعان پروژه تصدیق نمایند که برنامه‌ریزی پروژه را می‌توان با موفقیت تکمیل نمود و امور اجرا و کنترل به نحوی موفقیت‌آمیز نتایج موردانتظار را به بار خواهند نشاند .

عواملی که لازم است در تدوین ساختار شکست کار مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

·         عناصر ساختار شکست کار باید نشان‌دهنده یک قلم قابل تحویل محسوس باشند .

·         هر یک از عناصر فرعی ساختار شکست کار باید تنها به یک منشا و عنصر خاص از ساختار شکست کار (یا عنصر بالاتر خود) تعلق داشته باشند .

·         هر یک از عناصر فرعی ساختار شکست کار باید به صورتی منطقی تا سطحی که نشان‌دهنده چگونگی تولید (طراحی ، خرید ، ساخت یا قرارداد فرعی) آنها باشد تجزیه شوند .

·          اقلام قابل تحویل باید منحصر بفرد و متمایز از موارد هم‌تراز خود باشند و باید تا سطحی از جزئیات تجزیه شوند که برای برنامه‌ریزی و مدیریت کار و نیز برای تحصیل یا ایجاد آنها لازم است .

·         اقلام قابل تحویل باید به شکلی روشن و دقیق مشخص شوند تا از دوباره‌کاری در بین عناصر ساختار شکست کار ، در کل سازمان و یا بین افراد مسوول تکمیل کار جلوگیری شود .

·         اقلام قابل تحویل باید از نقطه نظر اندازه و تعریف محدود باشند. این اقلام تا جایی باید ریز شوند که هم ماهیت کار اجازه دهد و نیز کنترل آن ها اقتصادی باشد.

·         کلیه عناصر ساختار شکست کار باید با ساختارهای حسابداری و سازمانی سازگاری داشته باشند .

·         کلیه اقلام قابل تحویل به وضوح در ساختار شکست کار گنجانده شوند .

·         کلیه موارد مهم گزارش‌دهی (به عنوان نمونه :‌جلسات بازنگری ، گزارشات ماهانه ، گزارش آزمایشات) در ساختار شکست کار گنجانده و مشخص گردند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد