مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیریت کیفیت پروژه

همه ما درباره کیفیت شنیده ایم و آن را می فهمیم. اما کیفیت در پروژه ها کمی متفاوت است. به طور خلاصه، مدیریت کیفیت در پروژه ها انتخاب چند هدف و اندازه گیری دستیابی به آن هاست. بنابراین لازم است همانند زمان و بودجه شما نیاز کارفرما/مشتری را از سطح قابل قبول و پذیرش کیفیت بدانید تا پروژه به ان ها دست یابد.

بنابراین تعریف کیفیت در پروژه، میزان دستیابی محصولات و دستاوردهای پروژه به نیازها و الزامات است.

در ارتباط با مفهوم کیفیت در پروژه ها، آشنایی با مفاهیم زیر الزامی است:


رضایت مشتری Customer Satisfaction: اطمینان از اینکه مشتری که برای پروژه پول می پردازد، از نتیجه نهایی پروژه رضایت دارد و تمامی نیاز ها و خواسته هایش برآورده شده است.


تناسب برای استفاده Fitness for Use : اطمینان از اینکه آنچه در انتهای پروژه به مشتری تحویل می شود ، بهترین طرح ممکن برای پاسخ گویی به نیاز مشتری است.

البته هدف اصلی برآورده کردن نیاز مشتری است و بین دو حالت زیبا بودن و پاسخ دهی به نیاز مشتری، دومی تریجیح دارد. با این حال مهم است که دستاورد پروژه نیازهای اصلی را درست برآورده کند و البته به شیوه ای خوب و زیبا.


پاسخ گویی به نیازها Conformance with Requirements: هسته مشترک دو مورد بالا این است که دستاورد پروژه بایستی مطابق با مستندات قید شده در پروژه باشد. نیازها باید به گونه ای برآورده شوند را راضی کند و در عین حال بهترین طراحی برای آن باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد