مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مصاحبه

اغلب کسایی که کار مرتبط با مدیریت پروژه میکنن با مصاحبه سروکار دارن به خصوص کسایی که کارپژوهشی میکنن. 

نکات زیادی هست که باید توی مصاحبه رعایت کنیم. اون نکاتی که توی کتابهای روش تحقیق درباره مصاحبه گفته میشه رو میشه توی همون کتابا خوند. من میخوام یکی از تجربیاتم رو که فکر میکنم مشکل خیلی از همکارای من باشه رو عنوان کنم.

خیلی وقت ها برای فهم یک مشکل که توی پروژه وجود داره باید با تعداد زیادی ادمای تیم پروژه یا خارج از تیم پروژه صحبت کنیم و در نهایت به یه نتیجه کلی برسیم. مثلا بفهمیم مشکل از کجاس یا از کیه؟ شرع می کنیم به مصاحبه با نفر اول دوم سوم تا هر چند تا که نیاز باشه معمولا این جا دو حالت پیش میاد که ممکن نتیجه گیری ما رو مختل کنه.

اولین حالت اینه که با نفر اول مصاحبه می کنیم ازش یه چیزایی دریافت میکنیم و به نتایجی می رسیم. میریم سراغ بعدی و باهاش مصاحبه میکنیم بی اختیار حرفای نفر اول رو فراموش می کنیم در حقیقت حرفای نفر اول رنگ میبازه مثل اینکه کلادومی جای اولی رو میگیره این کار رو ادامه میدیم و با هر ادم یا تیم جدیدی مصاحبه می کنیم حرفای قبلیارو فراموش میکنیم. آخر کار وقتی می خوایم نتایج نهایی رو گزارش کنیم یا خودمون بر اساسش کاری انجام بدیم چیزی که دستمونو گرفته حرفای نفرای آخره و نه نتیجه گیری از کل مصاحبه ها.

دومین حالت یه جورایی بر عکس حالت اوله. یعنی با نفر اول مصاحبه می کنیم و اون قدر این مصاحبه رومون تاثیر میگذاره که بی اختیار توی  مصاحبه بعدی دائما به فکر حرفایی هستیم که مصاحبه اولی رو تاییید کنه و هر چیزی که خلاف مصاحبه اولی گفته بشه رو رد می کنیم. توی این حالت مشکل اینه که نتیجه ای که اخر کار میگیریم در حقیقت نتیجه نیست. بلکه همون حرفایی هست که توی مصاحبه های اول شنیدیم.

یه راه حل که من واسه حل این مشکل پیدا کردم و به کار بستم نوشتنه. خیلی ساده و ابتدایی به

نظر میرسه ولی تاثیر خیلی خوبی داره.

باید تمام مصاحبه ها رو بنویسیم خلاصه کنیم و روزی که می خوایم نتیجه گیری کنیم تمام این خلاصه ها رو بگذاریم جلو چشمامون و با توجه به همه مصاحبه ها نتیجه بگیریم.

به نظر میرسه این اتفاقات خیلی بی اختیار می افته و فرآیندیه که ذهن ما ناخودآگاه طی میکنه بنابراین نمیشه صرفا به اینکه حواسمون رو جمع کنیم بسنده کنیم بلکه باید به زور ذهنمون رو مجبور کنیم که از تمام اطلاعاتی که گرفتیم استفاده کنه و بعدا نتیجه گیری کنه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد