مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مفاهیم و کاربرد های مدیریت پروژه

مدیر پروژه یا فعالیت

چند روز پیش با یکی از دوستام که کار مهندسی میکنه بحث بود. نظرش این بود که مجموعه دانش مدیریت پروژه چندان مفید نیست.

استدلالش این بود که کاری که الان داره انجام میده کار مدیریت پروژه هست. از نظر این دوستم این کارش به هیچ دانش خاصی نیاز نداره و حتی اعتقاد داشت ضعف هایی که تو کارش هست صرفا به خاطر کم تجربگیش بوده و نه نداشتن دانش مدیریت پروژه. با اینکه آیا ایشون واقعا درست فکر میکنه و نیازی به دانش مدیریت پروژه نداره یا اشتباهاتش صرفا ناشی از کم تجربگیش هست کاری ندارم اما حین بحث با دوستم متوجه شدم که کاری ایشون میکنه اصولا مدیریت پروژه نیست. ایشون علاوه بر طراحی فنی کار ایجاد هماهنگی بین گروه های مختلف درگیر در پروژه و بخش های مختلف طراحی رو انجام میده. این کارا شامل اولیه ترین تعریف مدیریت پروژه که داشتن زمان شروع و پایان هست نمیشن و صرفا تعدادی فعالیتن که تا حدی به هم وابسته هستن. چیزی که باعث میشد دوستم فکر کنه که مدیر پروژه هست این بود که شرکت به این فعالیت ها می گفت پروژه و به ایشون میگفت مدیر پروژه.

این مساله خیلی مهمه که کلمه مدیر پروژه توی صنعت به خیلی ها گفته میشه اما تعریفی که توی کتاب های آکادمیک و حرفه ای  از مدیریت پروژه ارائه میشه هیچکدوم از اینا نیست.

خیلی از افرادی که فکر میکنن مدیر پروژه هستن در حقیقت هماهنگ کننده یا تسهیل کننده فعالیت ها هستن. حتی عده ای بدون اینکه خودشون بخوان تبدیل شدن به پادوی پروژه.

بعدا به طور مفصل درباره مفهوم مدیریت پروژه و تفاوتش با مفاهیمی مثل هماهنگ کننده مینویسم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد